Bare én av fem har en klar digitalstrategi

Kartleggingen «Status Norge» viser at mange norske ledere er dårlig forberedt på det teknologiske skiftet. Alarmerende, bekymringsfullt og supernaivt, advarer ekspertene.


– Det virker litt skremmende, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad i Storebrand om funnene i kartleggingen. 


«Status Norge», som er gjennomført av Norstat på oppdrag fra utviklingsbyrået Trigger, viser noen av utfordringene den teknologiske revolusjonen skaper for norske bedrifter:

  • Bare én av fem ledere og ansatte er helt enig eller enig i at norske toppledere er oppdaterte nok i møtet med det teknologiske skiftet.  
  • Bare én av fem norske toppledere er helt enig eller enig i at virksomheten de leder, har den riktige kompetansen for å møte det teknologiske skiftet.
  • Bare én av fem norske toppledere sier at de i stor grad har planer for hvordan de ansatte skal oppdateres faglig, for å sikre at de er godt posisjonert i møtet med digitaliseringen.

– Utviklingen krever at man er oppdatert selv. Det er utrolig viktig at toppledere er nysgjerrige på det nye. I Storebrand har toppledelsen nylig gjennomført et omfattende web-kurs i regi av Insead om digital disrupsjon, og de samme topplederne har fått hver sin digitale mentor – en yngre, flink utvikler, sier Grefstad, som selv mener at hans bransje, finansbransjen, har vært flink til å samarbeide og ta i bruk ny teknologi.


Les hele saken på DN.no

Kilde: DN.no

Baard Persson Vaage

Mest lest