Digitalisering - en trussel eller mulighet?

Første del av Digitaliseringskonferansen 2017 er over og 8 foredragsholdere har gitt sitt syn på utviklingen innen digitalisering for ulike bransjer; betaling, forsikring, kommunikasjon og sikkerhet.


Varog Kervarec, som er Journalist i Teknisk Ukeblad Media, har veiledet oss igjennom dagen så langt. Deltakere har også kunnet stille spørsmål til foredragsholderne gjennom tjenesten app.sli.do. Spennende!

 

Rune Garborg åpnet Digitaliseringskonferansen med sitt fremoverlente foredrag om hvordan Vipps ønsker å snu opp ned på betalingsbransjen med sine nye og innovative tjenester. Han gikk igjennom tjenestene til Vipps; vennebetaling, VippsGO, Vipps Faktura og Vipps Instore (betaling i butikk).

 

Det mest spennende som kom frem idag er at Vipps skal satse på en ny markedsplass i Vipps Appen:

 

- Målet er 100.000 brukersteder i Vipps løsningen, sier Rune Garborg.  

 

Idar Kreutzer i Finans Norge la i sitt foredrag vekt på at man nå er ved ett veiskille i den digitale utviklingen i Norge. Stikkord er ansvar, kompetanse, sikkerhet og ikke minst personvern.

 

- Jeg møter ofte 3 ulike personligheter når jeg er ute hos våre medlemmer. De som får med seg at den digitale endringen skjer NÅ, de som gjør som de pleier på jobben og de som ikke får med seg det som skjer nå, Idar Kreutzer. Det kan være utfordrende for enkelte bedrifter. 

 

Eirik Newnt, forfatter og astrofysiker dro oss igjennom sikkerhet og trusselen dette skaper for digitaliseringen. – Vi står foran noen store utfordringer når det meste av det vi har rundt oss er datamaskiner og kan bli ”hacket”, sier han.

 

Andreas Ekstrøm, Journalist og inspiratør kom med 7 måter å se verden på:

Integritet, tid, tjene penger, styre inntrykk, linken mellom mennesker, sted der vi prater sammen og nett nøytralitet. Verden blir mer global! 

 

Thomas F. Anglero fra IBM snakket om Watson og hva som er mulighetene med IBM sitt kraftige verktøy.    

 

Christian Brosstad fra Forbrukerrådet holdet ett engasjerende foredrag om kommunikasjon og slik det er blitt nå er mobilen den viktigste driveren for visuelt innhold. FaceBook spår at 80% av innhold er film i 2018. Ønsker du å fange oppmerksomheten til brukerne har du 2,5 sekunder på desktop og 1,7 sekunder på mobil!

 

Randi Marjamaa fra Nordea Liv presenterte Pensjon for oss og det er lavinteresseprodukt for unge mennesker og at det stiller krav til kommunikasjon, nye partnerskap og produkter for Nordea.

 

Hans Petter Hoel fra Retail Payment (betalingssamarbeidet mellon Coop og Norgesgruppen med flere) var siste foredragsholder før lunsjen og temaet var: Sømløs handleopplevelse og oppgjør.

 

- Handelen har ikke forandret seg så mye på 70 år og våre kjøpmenn vil alltid ha ønske om å selge mer. Det er teknologien som har forandret seg, sier Hans Petter. Kunderelasjonen er konkurransekraften vi har. Og mobilen er kanskje ikke nøkkelen til alt? Kanskje jeg bare kan trykke med fingeren for å betale når jeg skal ut av butikken så slipper jeg å ha med meg bankkortet eller mobilen i fremtiden, avslutter han.  

 

Baard Persson Vaage

Mest lest