Storhandling på Black Friday

Det var store forventninger til Black Friday 2015, med tanke på den økende suksessen av fenomenet i fjor. Black Friday 2015 stod til all forventning, og har slått alle tidligere salgs- og trafikkrekorder.

Helt tilbake fra 1930 tallet har Black Friday, vært dagen som markerer starten på julehandelen i USA. Den første fredagen etter Thanksgiving har vært en av de beste omsetningsdagene for amerikanske butikker gjennom de siste ti årene, noe vi nå også ser klare tendenser til også her i Norge. 

Godt planlagt

- Dette er første året der majoriteten av kjøpesentre og butikker gjorde en stor innsats og utnyttet potensialet i Black Friday. Alle var godt forberedt med store shoppingtilbud og samtlige aktører gjorde en massiv markedsføring i forkant, noe som ga resultater, sier konserndirektør eiendom Tron Harald Bjerke.

Nesten alle kjøpesenter i Olav Thon Gruppen hadde omsetningsøkning sett mot fjoråret. Sandvika Storsenter var best i klassen og oppnådde hele 35,4% omsetningsøkning. 

Stadig økning i nettkjøp

Dette ble dagen da flere nettbutikker ikke taklet mengden trafikk og flere forhandlere solgte hele julebeholdningen på en dag! Nettsiden CUPONATION opplevde nettsiden en økning i trafikk på hele 674%, sammenlignet med fredagen før.

«Dette har definitivt vært den største dagen for oss noensinne, og imens vi venter på de siste salgstallene, ser det ut til å være den største salgsdagen for CUPONATION Norge noensinne. Konseptet Black Friday tilbyr produkter som vanligvis ikke har så store avslag, og det tiltrekker selvsagt forbrukere.» sier Mads Bukholt, manager Nordics i CUPONATION.

Cyber Monday

Black Friday sin “lillesøster”, Cyber Monday, foregår første mandagen etter Black Friday. Forskjellen på disse to dagene er at alle rabattene på sistnevnte foregår fullstendig på nett. I Norge har denne dagen en ganske sjenert tilstedeværelse, men vi ser at flere butikker også har slengt seg på her i år, og at denne dagen har potensiale i årene fremover: «Interessen for Black Friday i år har vært enorm, noe som har medbragt seg mer oppmerksomhet rundt Cyber Monday også. Når det gjelder salg er mandag den beste dagen, og derfor har jeg stor tro på at denne dagen blir en stor dag for oss.», sier Mads Bukholt.

Kilde: Olav Thon, Cuponation

Webmaster 

Mest lest